De
Verlichting vond plaats in de 18de eeuw en wordt ook wel eens de
Eeuw van de Rede genoemd omdat ze zich toen vooral op de feiten wilden richten.
In de Verlichting waren er een aantal idealen die de basis van vormden. Het
zoeken naar de waarheid en het gebruiken van verstand waren één van die
idealen. In de Renaissance gingen onderzoekers vragen niet meer beantwoorden
met de bijbel, maar juist door middel van onderzoeken. In de Verlichting ging
het ook zo. Men was eerst afhankelijk van de kerk en koning, maar in de
Verlichting werd men onafhankelijk. Eerst dacht men ook dat de mens van nature
slecht was (omdat de Kerk dat zei) maar in de Verlichting ging men daar anders
over denken. Ze gingen de mens namelijk zien dat ze van nature juist goed zijn.
Door die verandering waren steeds meer mensen overtuigd van dat iedereen gelijk
was.
Tegenwoordig wordt het zoeken naar waarheid en gelijke rechten (gelijkheid) voor iedereen, nog steeds nagestreefd. Bij sommige landen meer dan anderen, in de meeste niet-westerse landen is gelijkheid nog vaak ver te zoeken.
Verlichters gingen dus op zoek naar de waarheid en vandaar dat ze verbetering van opvoeding en onderwijs wilden. Als de onderwijs beter zou worden, kon men in de toekomst ‘makkelijker’ de waarheid vinden omdat ze meer kennis zouden hebben. Door het streven naar gelijkheid en het grotendeels bereiken daarvan in de westerse landen, heeft het ook voor een verbetering van het onderwijs gezorgd. Verlichters wilden hun ideeën mede door middel van het onderwijs verspreiden. Kinderen uit lage klassen en meisjes zouden in theorie daardoor langer naar school kunnen gaan. Inmiddels is er in de westerse landen het onderwijs sterk verbeterd. Kinderen die minder welvarende ouders hebben en meisjes kunnen tegenwoordig ook altijd de basis en middelbare school afronden. Ook hebben ze de mogelijkheid om een vervolgstudie af te ronden, terwijl dit vroeger niet denkbaar zou zijn geweest. Met de gelijkheid kwam ook de ideaal van een democratie en dat het volk mondig gemaakt moest worden en dus een stem kregen. In 1917 kregen alle mannen stemrecht en in 1919 kregen ook alle vrouwen stemrecht. Hierbij is ook te zien dat vrouwen en mannen gelijk werden voor de wet. Het heeft wel tijd nodig gehad om de ideaal van gelijkheid voor iedereen te verwezenlijken, aangezien de verlichting van 1630 (of 1687) tot 1789 was. De meeste idealen die in de tijd van de Verlichting waren, zijn voor de westerse wereld verwezenlijkt. Maar in de niet-westerse wereld is dat vaak nog niet het geval, waarschijnlijk omdat de Verlichting in Europa plaatsvond.
Tegenwoordig wordt het zoeken naar waarheid en gelijke rechten (gelijkheid) voor iedereen, nog steeds nagestreefd. Bij sommige landen meer dan anderen, in de meeste niet-westerse landen is gelijkheid nog vaak ver te zoeken.
Verlichters gingen dus op zoek naar de waarheid en vandaar dat ze verbetering van opvoeding en onderwijs wilden. Als de onderwijs beter zou worden, kon men in de toekomst ‘makkelijker’ de waarheid vinden omdat ze meer kennis zouden hebben. Door het streven naar gelijkheid en het grotendeels bereiken daarvan in de westerse landen, heeft het ook voor een verbetering van het onderwijs gezorgd. Verlichters wilden hun ideeën mede door middel van het onderwijs verspreiden. Kinderen uit lage klassen en meisjes zouden in theorie daardoor langer naar school kunnen gaan. Inmiddels is er in de westerse landen het onderwijs sterk verbeterd. Kinderen die minder welvarende ouders hebben en meisjes kunnen tegenwoordig ook altijd de basis en middelbare school afronden. Ook hebben ze de mogelijkheid om een vervolgstudie af te ronden, terwijl dit vroeger niet denkbaar zou zijn geweest. Met de gelijkheid kwam ook de ideaal van een democratie en dat het volk mondig gemaakt moest worden en dus een stem kregen. In 1917 kregen alle mannen stemrecht en in 1919 kregen ook alle vrouwen stemrecht. Hierbij is ook te zien dat vrouwen en mannen gelijk werden voor de wet. Het heeft wel tijd nodig gehad om de ideaal van gelijkheid voor iedereen te verwezenlijken, aangezien de verlichting van 1630 (of 1687) tot 1789 was. De meeste idealen die in de tijd van de Verlichting waren, zijn voor de westerse wereld verwezenlijkt. Maar in de niet-westerse wereld is dat vaak nog niet het geval, waarschijnlijk omdat de Verlichting in Europa plaatsvond.
Hee Tamara,
BeantwoordenVerwijderenMet deze opdracht over de filosofische gedachtes uit de Verlichting vind ik dat je goed hebt nagedacht over de idealen uit die tijd. Ik vond het een duidelijke beschouwing, omdat je veel informatie hebt gegeven over de verschillende onderdelen (godsdienstvrijheid, gelijkheid, verbetering van onderwijs en opvoeding) en omdat je alle onderdelen ook apart (met een goede structuur) behandeld hebt. Ik vond alleen het onderdeel waarin je antwoord gaf op de vraag of de idealen van de Verlichting nog steeds geldig zijn, wat aan de korte kant. De enige spelfout die heb kunnen ontdekken, is dat er na basis (van basis en middelbare school) en streepje had moeten staan. Verder loopt de zin: “Met de …… stem kregen” niet helemaal goed, die zou je nog even aan kunnen passen. Toch vond ik je stuk erg duidelijk en interessant en ik heb door het lezen ervan zeker weer wat meer geleerd over de periode van de Verlichting!
Xx Naomi